Stress

Stress is een ander woord voor spanning. Om goed te kunnen functioneren ervaar je eigenlijk altijd wel een beetje spanning, zodat je lichaam klaar is voor actie. Teveel spanning, ook vaak stress genoemd, kan leiden tot klachten. Als bovenmatige stress te lang aanhoudt, kun je overspannen raken of een burn-out krijgen.

Stress kent vele oorzaken. Het hoeft niet altijd negatief te zijn, in sommige situaties kan ‘gezonde’ stress je ook helpen. In grote lijnen kan je drie soorten stress onderscheiden.
1. Positieve vorm van stress. Dan ben je extra alert en presteer je beter in sommige situaties. Denk bijvoorbeeld aan een belangrijke wedstrijd die je moet spelen of de eerste dag in een nieuwe baan.
2. Frustrerende stress. Iedereen herkent dit wel. Je windt je op om zaken waar je feitelijk niets aan kan veranderen. Denk aan de lange rij bij de kassa in de winkel als je haast hebt of de brug die net voor je open gaat waardoor je te laat zou kunnen komen op je afspraak.
3. Ongezonde stress. Dit is een ernstige vorm van stress. Het kan ontstaan bij bijvoorbeeld een (te) hoge werkdruk, bij conflicten of bij traumatische ervaringen.
Als frustrerende stress en/of ongezonde stress te lang aanhouden, kan dit omslaan naar chronische stress.

Niet iedereen is even gevoelig voor stress. Ieder mens heeft zijn eigen balans tussen de draagkracht die je zelf hebt en de draagkracht die je krijgt in het leven. Bij een hogere draagkracht zie je dat iemand grotere stressvolle situaties beter aan kan dan bij iemand die een lagere draagkracht heeft.

Je lichaam heeft geen tijd om zich te herstellen als je veel stress tegelijk ervaart. Het kan dan een keer teveel worden. Diverse symptomen openbaren zich.
1. Lichamelijke klachten. Denk aan hoofdpijn, rugpijn, slaapproblemen, spijsverteringsproblemen, vermoeidheid.
2. Psychische klachten. Denk aan sombere gevoelens, snel moeten huilen, vaak geïrriteerd zijn, je ongelukkig voelen, concentratieproblemen, geheugenproblemen, vergeetachtigheid.
3. Gedragsveranderingen. Denk aan snel boos zijn, overal kritiek op hebben, geen kritiek kunnen ontvangen, teveel gaan drinken, roken of eten. Verwaarlozing van je lichamelijke gezondheid.
Een situatie van teveel stress zorgt er bovendien voor dat je vatbaarder bent voor auto-immuunziektes en bacteriële en virale infecties.

Bij het ervaren van (teveel) stress is het zeker een overweging waard om een gesprek aan te gaan met een counselor om samen op zoek te gaan naar antwoorden en levensstijlen die verbetering kunnen bieden.